Met de heftruck rijden is niet evident. “Het is heel belangrijk om zowel tijdens de wedstrijd als op het werk geduld te hebben en overzicht te houden”, vertelt Peter, “als chauffeur moet je voor het transport al zien wat er kan gebeuren. Bijvoorbeeld met welke snelheid en met welke lading moet ik die bocht nemen. Je moet ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ik wil tijdens mij rit geen mensen omver rijden of mijn baas kwetsen door zijn heftruck kapot te maken. Er komt dus veel meer bij kijken dan je zou denken.”
Peter heeft intussen drie keer deelgenomen aan het Belgisch kampioenschap. Bij zijn eerste deelnames viel hij naast het podium maar deze keer won hij de bronzen medaille. En voelde dat voelde? Daar moet Peter niet lang over nadenken. “Ik was in de wolken”, zegt hij fier, “het was een stressvolle dag en het resultaat hangt af van zoveel details dat ik echt fier ben. Ik heb het ook een beetje tactisch gespeeld. In de finale, die met vijf deelnemers betwist wordt, moest iedereen een nummer kiezen. Ik koos nummer drie want ik hoopte dat ik zo als derde deelnemer mijn proef kon afleggen. En dat was, ik had dus al kunnen zien hoe mijn voorgangers het deden en dat was toch aardig meegenomen”.
Ook aardig meegenomen is dat de hobby van Peter eigenlijk zijn prestaties als heftruckchauffeur positief beïnvloedt. “Als hobby heb ik badminton en daar is oog-handcoördinatie zeer belangrijk”, legt Peter uit,”En met de heftruck is dat ook zo. Je kijkt naar iets, je voeten en je handen moeten doen waar je naar kijkt en wat er uit te voeren valt dus die hand-oogcoördinatie is zowel op het werk als in de hobby zeer belangrijk.