Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

VDL groeit fors, ondanks personeelstekort en inflatie

VDL groeit fors, ondanks personeelstekort en inflatie

Nieuws
24/03/2023

De omzet kwam uit op ruim 5,7 miljard euro, zo'n 16 procent meer dan in 2021. Over dit jaar verwacht VDL boven de 6 miljard euro uit te komen. Om de groei mogelijk te maken wil het bedrijf 300 miljoen euro investeren in gebouwen "en overige bedrijfsmiddelen". De winst groeide van 225 miljoen euro naar 298 miljoen euro.

Busfabriek Roeselare

De tak van VDL die bussen bouwt, zag de omzet met 18 procent stijgen tot 454 miljoen euro. De energieneutrale busfabriek die VDL in Roeselare gebouwd heeft, is ondertussen in gebruik genomen. Ze moet volgens VDL dit jaar "het toonbeeld worden van duurzaamheid en innovatie: een energieneutrale productielocatie van meer dan 20.000 vierkante meter voorzien van zonnepanelen en vloerverwarming".

Het gaat om een investering van om en bij 44 miljoen euro en de verankering van zowat 500 jobs in de regio.

Nieuwe elektrische bussen

De Lijn wil tot 600 nieuwe elektrische bussen aankopen. De vervoersmaatschappij geeft met de raamovereenkomst nog geen opdracht, maar wel een voorbereidende stap voor het plaatsen van een opdracht, verduidelijkt een woordvoerder. Er wordt met andere woorden een kader gecreëerd voor een bestelling. Een beslissing over de bestelling volgt later.

De nieuwe opdracht loopt parallel met eerdere raamovereenkomsten waaruit de bestelling van 60 standaard e-bussen eind 2021 en 17 HOV e-bussen begin dit jaar volgde. Eind 2021 bestelde De Lijn 24 standaard elektrische bussen bij VDL in Roeselare. Maar de nu aangekondigde bestellingsplannen staan open voor alle spelers, wordt verduidelijkt.

In januari had De Lijn al 65 gelede e-bussen besteld bij het Italiaanse Iveco. VDL was tevergeefs naar de Raad van State getrokken, omdat de offerte geweigerd werd. VDL kon wel een kleinere bestelling binnenhalen voor 75 andere elektrische bussen.

Auteurs: 
Kjenta Vangampelaere
Belga