Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

UNIZO: "Mobiliteit staat onder druk"

UNIZO: "Mobiliteit staat onder druk"

Nieuws
15/04/2019

Volgens de organisatie merkt de West-Vlaming het vooral elke dag aan de langere files op onze snelwegen, gewestwegen en gemeentewegen, aan een openbaar vervoer dat er maar niet in slaagt zichzelf als betrouwbare partner op te werpen en aan onveilige situaties voor voetgangers en fietsers. “De situatie in West-Vlaanderen is momenteel ernstig, maar niet hopeloos. Bepaalde regio’s slibben al dicht, maar we kunnen een verdere escalatie in onze provincie nog vermijden.” stelt Wouter Blomme, directeur van UNIZO West-Vlaanderen. “Daarom stellen we op korte termijn drie concrete acties voor: de autosnelweg rond de E403, de R8 en de ring rond Diksmuide en Tielt dienen prioritair aangepakt te worden.

Bottlenecks

UNIZO wil eerst een grondige studie vooraleer de kaart te trekken van een derde rijvak tussen Roeselare en Brugge en pleit vooral voor een oplossing voor de verkeerswisselaar E403/E40 die de bottleneck in Brugge creëert. Daarnaast is de nieuwe verkeerswisselaar A19/R8 absolute prioriteit. Dit zal op termijn echter een aanzuigeffect voor het Ei creëren, dus moet meteen ook de verkeerswisselaar E403/E17 in Aalbeke aangepakt worden. Uiteindelijk wijst UNIZO voor de ring rond Diksmuide en Tielt op de vooropgestelde timing 2020 en vraagt om het dossier Diksmuide na de verkiezingen onmiddellijk terug op de agenda te plaatsen.

Slimme systemen

Maar ook de rechtstreekse fietssnelweg Izegem Kortrijk, een snelle treinverbinding tussen Kortrijk en Brugge en een betere ontsluiting van de Westhoek, door onder meer het realiseren van een rechtstreekse treinverbinding vanuit Ieper naar Brugge en Roeselare en een snellere route vanuit de Westkust naar Gent, Brussel en Antwerpen staan op de planning. Op middellange termijn wil UNIZO naar een vervoerssysteem waarbij de gebruiker de nodige stimuli krijgt om via slimme systemen de meest wenselijke vervoersmiddelen te kiezen.

Auteurs: