Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Roularta boert goed dankzij vrouwenbladen

Roularta boert goed dankzij vrouwenbladen

Nieuws
06/03/2020

De omzet steeg in 2019 met 19 miljoen euro (dus 7%) tot 296 miljoen euro,  dankzij de overname van Libelle, Flair en andere vrouwenbladen.  De ebitda-winst (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg naar 23 miljoen euro, maar de nettowinst daalde wel fors, met 87 procent tot 10 miljoen euro. Verklaring: de winst was is 2018 een pak hoger door de verkoop van de helft van Medialaan.

De reclame-omzet daalde op een jaar tijd met 3 procent. Vooral de gratis bladen (zoals De Week) baren zorgen. In dat segment was er een daling van 20 procent van de reclame-inkomsten. "De lokale media hebben het moeilijk. Dat komt omdat de middenstand het moeilijk heeft. De daling was vooral te merken bij De Streekkrant. Daar hebben we 20 verlieslatende edities geschrapt. Nu zijn de inkomsten daar gestabiliseerd en we verwachten minder schommelingen", zegt CEO Xavier Bouckaert.

Mooi parcours

In 2019 bestelde het mediabedrijf een nieuwe drukpers. Die zal in november van dit jaar operationeel zijn. "Het verplicht ons wel om veel orders uit te besteden omdat we niet genoeg capaciteit hebben. En dat weegt op de rendabiliteit. We kijken ernaar uit dat de nieuwe drukpers klaar is, want dan kunnen we alle orders zelf uitvoeren", benadrukte de CEO.

"We hebben in 2019 een mooi parcours afgelegd. In 2017 hebben we enkele belangrijke strategische beslissingen genomen: de verkoop van Medialaan, de overname van Mediafin en de overname van de vrouwenbladen van Sanoma. Het is duidelijk dat we de juiste beslissingen genomen hebben en dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. We boeken een mooi resultaat dat mag gezien worden", aldus Bouckaert.

"We hebben geen schulden meer en we zijn een bedrijf in goede gezondheid. En we zijn van plan om dat de komende jaren voort te zetten", aldus Bouckaert.

Auteurs: 
Belga