Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Opnieuw rel rond gehandicaptenbeleid Plopsa

Opnieuw rel rond gehandicaptenbeleid Plopsa

Nieuws
03/08/2017

De man van 49 verloor dertig jaar geleden een been bij een motorongeval. Toen hij maandag bij het onthaal aan Plopsaland De Panne een voorrangspas vroeg om de wachttijd te beperken, stootte hij op een njet, zegt hij.

Klacht bij Unia?

Bij Plopsaland is het noodzakelijk om een attest van een onafhankelijke dokter voor te leggen, om misbruik te vermijden. De man overweegt nu om een klacht in te dienen bij gelijkekansencentrum Unia voor discriminatie.

Niet de eerste keer

Het is ook niet de eerste keer dat het park daarvoor onder vuur komt te liggen.Ook in 2015 kwam in de zomer heel wat reactie. Herbekijk hieronder een reportage van toen.

Reactie Plopsa

Plopsa weerlegt intussen het verhaal. "Een belangrijke nuance is dat mijnheer niet zou moeten bewijzen dat hij een handicap heeft om te genieten van de voorrangsregels, maar wel dat hij niet in staat is om te wachten bij een attractie. We vinden het heel jammer dat dit verhaal op deze manier de pers haalt en mensen in dezelfde situatie als mijnheer onnodig kwaad en ongerust maakt.”, reageert Steve Van den Kerkhof, CEO van de Plopsa Group.

De discussie over de voorrangspas kwam trouwens na een andere discussie. "Mijnheer beweerde dat hij gratis tickets had gekregen via een leverancier maar kon deze niet voorleggen. Desondanks verwachtte mijnheer dat de medewerkers van Plopsaland hem en zijn familie gratis toegang tot het park zouden verlenen en daarbovenop een parkingticket en lunchvouchers zouden geven. Helaas, door het ontbreken van de naam en de gegevens, kon men mijnheer niet verder helpen. Hij dreigde daarop naar de pers te stappen indien hem geen gratis toegang verleend werd. Pas in de spijtige discussie die daarop volgde bracht mijnheer zelf zijn handicap ter sprake. Dit had aanvankelijk niks met de discussie te maken."