Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Onrust over 'basisbereikbaarheid en -mobiliteit" groeit

Onrust over 'basisbereikbaarheid en -mobiliteit" groeit

Nieuws
08/12/2022

Maar daar komt voorlopig weinig van in huis, zegt burgemeester Patrick Lanssens van Koekelare. Vooral landelijke gemeenten met soms moeilijke mobiliteit verwachten veel van de plannen.  "Wij hebben in juni 2020 een nieuw openbaar vervoersplan goedgekeurd, met de hele regio. Daarin was vooropgesteld dat we hier nieuwe busverbindingen zouden krijgen. Ook betere reguliere busverbindingen met Oostende, Diksmuide en Torhout vanaf 1 januari 2021. We zijn inmiddels twee jaar verder en op het terrein is er niets veranderd."

Minister Peeters: "Geen reden tot klagen"

Minister van mobiliteit Lydia Peeters is niet blij met de kritiek uit West-Vlaanderen. Ze geeft wel toe dat er vertraging is. De vervoersregioraden waren nergens klaar voor de grote verandering van het openbaar vervoer. Ook niet in de proefzones in West-Vlaanderen. Het uitstel moet het systeem verfijnen en over die betere voorbereiding was er volgens de minister zelfs een unaniem akkoord.

"Ik vind dat er geen reden is tot klagen. In eerste instantie hebben de vervoersregioraden en heel wat lokale besturen zelf gevraagd om een uitstel te bekomen. Dat hebben we ook gedaan. Wat voor mij het belangrijkste is, is de reiziger zelf. Initieel was vooropgesteld dat we per 1 juli 2023 een grote big bang zouden organiseren, waarbij we van vandaag op morgen alle nieuwe vervoersplannen zouden uitrollen en overal nieuwe planningen zouden uithangen in de haltes. Nu dat is eigenlijk een enorme transitie, een enorm verhaal."

De minister maakt zich wel sterk dat er een geleidelijke invoering komt van de nieuwe mobiliteitsoplossingen. Het is, volgens haar, nu aan De Lijn om vanaf januari voorzichtig te beginnen met de uitrol. Eind 2024 zou alles rond moeten zijn.

"We staan nergens"

Annick Lambrecht, Vlaams volksvertegenwoordiger en voorzitter Vervoersregioraad: "Het is nu al twee jaar in vertraging en we zien meer en meer dat er van die basisbereikbaarheid niets in huis komt. Het plan op zich was mooi, vraaggestuurd, met heel veel bussen waar de vraag hoog is, en minder bussen waar de vraag minder is. Daar zou men vervoer op maat regelen. Dat is dan met een privéfirma die bijvoorbeeld in de Westhoek zou zorgen voor taxi's, deelsteps, deelfietsen, maar men staat met dat 'vervoer op maat' nog nergens. Men staat daar op nul. "

Auteurs: