“Concreet gaat het over een steunmaatregel waarmee we een deel van de extra kosten dekken die gepaard gaan met het inleggen van extra verbindingen naar de havens van Antwerpen en Zeebrugge,” zegt Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters.
12,5 miljoen euro dient om huidig wegvervoer te verleggen naar transport over binnenwateren. Nog eens bijna twee miljoen euro gaat naar havenbedrijven. Uiteindelijk doel van Vlaanderen: het aandeel van de binnenvaart in goederentransport verhogen naar 42 procent.
“We willen het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en goederenterminals in het binnenland een boost geven, en efficiënter maken voor bedrijven. Als terminals in het binnenland kunnen samenwerken, kunnen er op regelmatige basis grotere volumes naar de Vlaamse zeehavens,” zegt minister Peeters. (lees verder onder de video)
De inspanningen om goederentransport te verschuiven naar de binnenwateren blijven dus aanhouden. Vorig jaar nog raakte bekend dat er een taskforce komt, die binnenvaart op het kanaal Roeselare-Leie moet opwaarderen.