Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Minder spoorlopers in West-Vlaanderen, mede dankzij intelligente afsluiting

Minder spoorlopers in West-Vlaanderen, mede dankzij intelligente afsluiting

Nieuws
16/02/2023

Aan de andere kant ook positief nieuws voor de provincie West-Vlaanderen. In 2022 waren er minder spoorlopers dan in 2021: 42 en een daling van 14 procent. Dat is beter dan de drie slechtste leerlingen van de klas: Oost-Vlaanderen (93, +11%), Henegouwen (88, +38%) en Antwerpen (70, +27%).

In Limburg waren er elf meldingen van spoorlopers, terwijl dat er in 2021 nog 22 waren.

10 uur vertraging

Wanneer iemand op, over of naast de sporen loopt waar dat niet mag, verstoort dat het treinverkeer. Vaak moeten treinen stoppen of trager rijden. In het ergste geval ligt het treinverkeer ook drie tot vier uur stil wanneer er effectief een aanrijding is.

In 2022 liepen treinen gemiddeld 10 uur vertraging per dag op. "Een triestig record en bijna een verdubbeling in vergelijking met 2021", klinkt het bij spoorwegbeheerder Infrabel.

Oorzaken

Uit de statistieken blijkt ook dat bijna de helft (43%) van de spoorlopers dat doet tussen 15 uur en 19 uur. Grotendeels dus in de avondspits met een piek in de laatste twee uren van de avondspits. Vooral in juni zijn er veel spoorlopers en het gebeurt ook vaak op woensdagen en vrijdagen.

Uit onderzoek blijkt dat het nemen van een kortere weg de belangrijkste oorzaak is, gevolgd door wandelen bij de sporen en het spoorwegdomein dat aanzien wordt als een goede plaats om te verzamelen.

Afsluitingen

Het Belgische spoor heeft ongeveer 3.600km aan spoorlijnen. "Het is onmogelijk om die allemaal af te sluiten. Daarom concentreren we ons op de zogenaamde hotspots", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Dat zijn plaatsen waar er meer spoorlopers zijn dan op andere plaatsen. In totaal zijn er 49." (Lees verder onder de video.)

In onze provincie zijn dat vooral Wevelgem, Waregem, Diksmuide, Lichtervelde en Kortrijk. In die laatste plaatste Infrabel in juni 2021 een intelligente afsluiting. Dat zorgde wel al voor een derde minder spoorlopers. "Op het moment dat de spoorlopers de omheining willen vandaliseren of erover willen kruipen, gaat er een alarm af en draait de camera naar de spoorlopers. Dan kunnen we onmiddellijk het treinverkeer stilleggen", zei Gianni Remmerie van Infrabel eerder.

€300 boete

Wie niet horen wil, moet voelen. Infrabel werkt nauw samen met Securail, de veiligheidsagenten van de NMBS en de lokale en federale politie. Zij zetten sterk in op lokale controleacties.

In 2022 werden er bijna 1.500 pv’s voor spoorlopen uitgeschreven. Wie als spoorloper wordt gepakt, riskeert een hoge boete van 300 euro, en zelfs 500 euro bij herhalende overtredingen.

Auteurs: 
Kjenta Vangampelaere