Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Ludieke slogans in 70 etalages voor week geestelijke gezondheid

Ludieke slogans in 70 etalages voor week geestelijke gezondheid

Nieuws
01/10/2019

'Deel je brood en het smaakt beter. Deel je geluk en het wordt groter", staat op de etalage te lezen van enkele lokale bakkers.

De fijne woordspelingen, deugddoende boodschappen en quotes kaderen in de 10-daagse van de geestelijke gezondheid, die vandaag start. "We willen bij de inwoners een instant glimlach opwekken, hen een goed gevoel geven of even laten stilstaan bij het thema welbevinden", zegt Bert Verhaeghe, schepen van Lokale Economie (Stadslijst).

Taboe doorbreken

Maar liefst 72 handelaars en organisaties nemen deel aan de actie van de stad en Logo Leieland. "De campagne zet het thema 'mentaal welbevinden' de komende weken letterlijk in de kijker", aldus Sofie Bovijn, gezondheidspromotor bij Logo Leieland. "Een op drie Vlamingen krijgt ooit te maken met ernstige psychische problemen. Of het nu gaat over een tijdje niet goed in je vel zitten of psychische stoornissen, mensen durven het moeilijk ter sprake brengen." Wervik wil samen met andere deelnemende gemeenten stappen zetten om het taboe rond praten over hoe we ons voelen te doorbreken. Jongerenwerking Uit de Marge hielp mee met het schrijven van de spreuken. "De spreuken zijn afgestemd op het type locatie", aldus Bovijn.

Bij Optiek Hugo prijkt bijvoorbeeld de slogan 'bekijk het eens door een roze bril', bij café De Sultan 'zonder tonic heeft het leven geen gin'. "Jawel, we verkopen hier ook gin-tonic. Hopelijk verhoogt deze slogan het welbevinden van de mensen én de verkoop van onze gin-tonic", knipoogt zaakvoerder Tuur Leroy. "Het is tof om overal zulke ludieke spreuken te lezen." Dat beaamt ook opticien Patrick Hugo. "Bij ons blijft de spreuk sowieso langer staan dan deze 10-daagse."