Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

"Kortrijk betaalt inning GAS-boetes van andere gemeenten: meer dan 100.000 euro verlies"

"Kortrijk betaalt inning GAS-boetes van andere gemeenten: meer dan 100.000 euro verlies"

Nieuws
15/03/2022

Dat GAS-boetes de stadskas aanvullen klopt niet. De verwerking van GAS-boetes innen kost meer dan wat de boetes zelf opbrengen. Oppositieraadslid Benjamin Vandorpe (CD&V) waarschuwde hier naar eigen zeggen in 2020 al voor. Kortrijk besloot toen om ook de inning van GAS-boetes in Wervik voor haar rekening te nemen, na eerder hetzelfde gedaan te hebben voor Kuurne, Lendelede, Menen, Wevelgem, Ledegem, Zwevegem, Waregem en Anzegem.

“Slechts helft van GAS-boetes op tijd betaald”

“Stad Kortrijk dient haar rol als centrumstad met bijhorende diensten op te nemen," stelt Benjamin Vandorpe, “Ze hoeft daar geen euro aan te winnen, maar er moet wel een correcte vergoeding tegenover staan die de kosten dekt. Je kan moeilijk verwachten dat een inwoner van Marke of Bissegem opdraait voor de kosten van een GAS-boete die in Anzegem uitgeschreven wordt.”

“Het verlies komt er doordat slechts de helft van de GAS-boetes op tijd betaald wordt. Bij de andere helft komen herinneringsbrieven en dus extra tijd en kosten aan te pas. Een op vijf GAS-boetes wordt bovendien betwist, wat een heel andere en tijdrovende procedure met zich meebrengt”, verduidelijkt Vandorpe.

Toetreding van Alvegem

De stadscoalitie heeft maandag op de gemeenteraad beslist om ook Avelgem toe te laten treden tot de GAS-samenwerking. Volgens Vandorpe zou de stadscoalitie er beter eerst voor zorgen dat de kosten onder controle zijn, voordat andere gemeenten mogen toetreden.

“Het probleem zal trouwens enkel maar groter worden, nu Stad Kortrijk vanaf 2023 ook wil instaan voor de inning van de zogenaamde GAS5 boete”, zegt hij. Dat zijn snelheidsovertredingen in zones 30 en 50.

Auteurs: 
Lisanne Vansteenkiste