Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Jacques Brel's schip nu definitief beschermd

Jacques Brel's schip nu definitief beschermd

Nieuws
01/04/2022

De West-Vlaamse broers Wittevrongel zijn al jaren bezig met de restauratie van het schip in Zeebrugge.

De levensverhalen van zowel de eerste eigenaar van het schip als het schip zelf hebben een grote historische waarde. De Askoy II was het schip waarmee Jacques Brel naar de Markiezenarchipel in de Stille Oceaan zeilde. Ook heeft het schip een belangrijke industrieel-archeologische waarde, als één van de grootste stalen zeiljachten ooit in België gebouwd”, aldus minister Matthias Diependaele.

Askoy II is één van de meest iconische zeilschepen in Vlaanderen. Het schip werd gebouwd op de werf Van de Voorde in Antwerpen in 1958-1960 naar ontwerp van Hugo Van Kuyck en Raymond Derkinderen, als persoonlijk jacht van Hugo Van Kuyck. De Antwerpenaar Van Kuyck is vooral bekend als architect van heel wat vooruitstrevende modernistische gebouwen uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Zo ontwierp hij, of werkte mee, aan verschillende iconische Antwerpse en Brusselse gebouwen: waaronder de sociale huisvesting op de Luchtbal, de gebouwen van Bell in Antwerpen en het Rijksadministratief Centrum en de Generale Bank in Brussel Hij was ook één van de bedenkers van de technische en strategische oplossingen voor de geallieerde landing op Normandië aan het einde van WO II. Met de Askoy II onderneemt Van Kuyck tussen 1960 en 1974 zeereizen langs de Atlantische kusten, rond de Britse Eilanden en op de Noordzee en de Baltische zee.

"Dit schip is een kathedraal"

Van Kuyck verkoopt in 1974 de Askoy II aan de Franstalige Brusselse Vlaming Jacques Brel, die er een wereldreis mee maakt tot hij wegens gezondheidsredenen halt houdt op de Markiezeneilanden. Brel vergelijkt het schip met een kathedraal en bezingt zijn zeereis met het schip in het chanson “La Cathédrale”. In 1976 verkoopt hij op zijn beurt het jacht. Na jaren van omzwervingen lijdt de Askoy II schipbreuk na een storm en komt terecht op een strand in Nieuw-Zeeland. Na 13 jaar wordt het schip in 2007 uit het zand gelicht en naar België teruggebracht. Na jaren restauratie is het schip terug klaar voor de vaart.

Het schip wordt beschermd omwille van de historische, de industrieel archeologische en de sociaal-culturele waarden.

Bekijk ook:

Auteurs: