Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Hitte: pechverhelpers verwachten meer pannes

Hitte: pechverhelpers verwachten meer pannes

Nieuws
10/08/2022

"Ieder jaar stellen we ook vast dat vele pechvogels bijvoorbeeld niets te drinken hebben in de (verhitte) wagen", zegt Touring in een persbericht. "Terwijl het met deze temperaturen absoluut noodzakelijk is om niet alleen de wagen te koelen, maar ook het lichaam."

De temperatuur in een stilstaand voertuig stijgt volgens Touring na een halfuur al tot 46 graden als het buiten 30 graden is, na een uur zou dat al 56 graden zijn. "Bij hoge temperaturen zie je meer automobilisten met pech langs de kant staan", zegt Touring. "De voertuigen krijgen voornamelijk af te rekenen met batterij- en koelingsproblemen. De batterij wordt extra belast door de airco die op volle toeren draait, en de koelingsproblemen zijn vooral te wijten aan oververhitte motoren." Ook versleten of te weinig opgepompte banden laten het bij deze temperaturen sneller afweten, weet de pechverhelper.

Niet onder de 24 graden

Touring adviseert om bij het starten van de auto niet meteen de airco op te zetten, maar eerst een aantal minuten met de vensters open te rijden. De airco gaat ook best niet onder 24 graden om niet alle energie weg te nemen van de batterij, klinkt het.

"Het is ook aangeraden om het knopje voor circulatie van de binnenlucht te activeren zodat het systeem steeds afgekoelde binnenlucht opneemt en niet steeds de warme lucht van buiten moet afkoelen. Dit verhindert dat het koelingssysteem defect raakt. Vooral in files wanneer de motor niet kan afkoelen door de wind is dit belangrijk."

VAB waarschuwt voor gras- en bermbranden

Door de aanhoudende droogte en het erg warme weer liggen bermen en grasvelden er kurkdroog bij. Mobiliteitsorganisatie VAB waarschuwt voor gras- en bermbranden en geeft een aantal tips. Belangrijk om een eventuele brand te voorkomen, is goed kijken waar je je voertuig parkeert. Zo is het geen goed idee om een voertuig op of tegen een ongemaaide berm te parkeren.

Technische experts raden zelfs aan om op parkings niet met de achterwielen tot tegen de boordsteen te rijden. Dan zou het motorblok met uitlaat boven de graskant hangen, met mogelijk faliekante gevolgen. De hitte van de uitlaat kan namelijk intens genoeg zijn om dor gras te laten ontbranden. 

Auteurs: 
Belga