Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

F311: Knokke-Heist-Maldegem - Duurzaam onderhoud van fietssnelwegen

F311: Knokke-Heist-Maldegem - Duurzaam onderhoud van fietssnelwegen

Nieuws
02/06/2020

Ze vormen steeds meer een onmisbare schakel in het woon-werkverkeer.  De trajecten moeten natuurlijk ook onderhouden worden, maar hoe gebeurt dat en is dat net zoals een gewone weg heraanleggen?

Fietsostrades vervullen een belangrijke rol in het duurzaam woon-werkverkeer

Een fietsostrade is een verbindingweg voor fietsers tussen steden, woon- en werkgebieden en moet zorgen voor een vlot en milieuvriendelijk woon-werkverkeer. Voor Europa zijn ze een belangrijke schakel in de combimobiliteit en het pakket van toekomstige mobiliteitsdiensten die de CO2-norm onder controle moet helpen krijgen. Fietsen zorgt immers voor schonere lucht dan de auto nemen.

Een van die ‘snelwegen’ die al in gebruik is en binnenkort wordt hersteld is de F311. Die start in Knokke-Heist en loopt via het Schipdonkkanaal naar Eeklo. Hier gaat de F311 over in de F422 die doorgaat tot in Deinze. Deze fietssnelweg loopt voornamelijk over het jaagpad langs het afleidingskanaal van de Leie en langs deze route staan heel wat bomen waarvan de wortels nogal eens zorgen voor scheuren in het asfalt. Om te voorkomen dat de route elk jaar moet worden heraangelegd, bestaat nu een inventieve oplossing.

Vlotte en comfortabele verbinding

“Het belang van fietssnelwegen is dat ze een vlotte en comfortabele verbinding vormen voor fietsers tussen steden, woonkernen en tewerkstellingsplekken”, vertelt Johny Van Acker, projectingenieur Investeringen van De Vlaamse Waterweg nv. “Ze vervullen een belangrijke rol in het duurzaam woon-werkverkeer. Voor de gebruiker is het de hoogste categorie in het fietswegennetwerk, zoals de autosnelwegen de hoogste categorie zijn in het autowegennetwerk.”

“De F311 is een jaagpad omzoomd door bomen en struiken.  Duurzaam onderhoud vereist aanpassingen aan de lijnbeplanting”, zegt Van Acker.  “Er wordt bij de heraanplant zoveel mogelijk op toegezien dat we de plantafstanden respecteren. We voorzien ongeveer tien meter tussen bomen onderling en circa twee meter tussen boom en jaagpad. Waar dat niet mogelijk is, is een beheerstraject voorzien waarbij de wortels langs het jaagpad regelmatig worden afgesneden.  Deze maatregel start vanaf de aanplant en vergt verder driejaarlijks onderhoud. Verder wordt het asfalt afgefreesd tot op de fundering en wordt zowel onderlaag als toplaag weer opgebouwd.”

“Het project Fietssnelweg F311 is een project binnen het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Vlaanderen. Het EFRO Vlaanderen-programma bestaat voor de programmaperiode 2014-2020 uit vier investeringsprioriteiten, zijnde Innovatie, Ondernemerschap, Koolstofarme economie en Grootstedelijke ontwikkeling”, zegt Mauro Callens, Adjunct-adviseur dienst Economie en Europese & Internationale Samenwerking van EFRO Vlaanderen. “Deze fietssnelweg maakt deel uit van de prioriteit ‘Koolstofarme economie’.”