Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Budabrug in Kortrijk feestelijk geopend

Budabrug in Kortrijk feestelijk geopend

Nieuws
15/03/2015

De werken aan de Budabrug startten al in 2010 met de afbraak van de oude Budabrug. Na een aantal onvoorziene omstandigheden die het project vertragingen lieten oplopen, kon de brug in de zomer van 2014 uiteindelijk via het water van Gent naar Kortrijk gevaren worden en geplaatst.

Vertraging

Bij de testopeningen in het najaar liep het nog even mis en raakte de brug beschadigd. Op 30 januari 2015 konden de eerste voertuigen over de nieuwe brug rijden. Met deze futuristische brug met haar glooiende vormen is er opnieuw een verbinding gekomen tussen de wijk Overleie en het centrum van Kortrijk.

Net als in de aanpalende straten zijn ook op de brug de zwakke weggebruikers afgescheiden van het autoverkeer. Het Kortrijkse stadsbeeld heeft een boost gekregen met deze nieuwe brug en de opwaardering van de Leie zal een trigger zijn voor verdere stadsontwikkeling. “Dankzij de Leiewerken gaan we het volledige potentieel van de Leie kunnen verzilveren. We geven kansen aan grotere binnenschepen en geven zo nieuwe perspectieven aan onze bedrijven en economie.

Seine-Schelde

De doortocht Kortrijk krijgt een belangrijke plaats in de Seine-Scheldeverbinding, die Vlaanderen zal versterken als slimme draaischijf”, zegt minister Weyts. Grote schepen dwars door Kortrijk Deze nieuwe en beweegbare brug heeft een doorvaarthoogte van 4,87 meter in gesloten toestand, wat de meeste schepen toelaat om onder de gesloten brug door te varen. In geopende toestand is de doorvaarthoogte zeven meter, waardoor ook schepen met drie lagen containers onder de brug door kunnen. Doordat de Vlaamse Overheid volop investeert in een vlotte binnenvaart, kunnen vrachtwagens in het stadscentrum vermeden worden. Minder vrachtwagenritten heeft op zijn beurt een positieve invloed op de leefbaarheid van de stad, de CO2-uitstoot en het milieu.

De Budabrug is een zogenaamde tafelbrug, wat wil zeggen dat ze op vier punten tegelijkertijd wordt opgeheven en dus altijd een horizontale beweging maakt. Vanuit het stuwsluiscomplex in Harelbeke wordt de Budabrug van maandagochtend 6 uur tot en met zaterdagavond 18 uur wordt de klok rond bediend. Van zaterdag op zondag is er geen scheepvaartverkeer, maar op zondag tussen 10 uur en 18 uur weer wel. Leiewerken in een groter geheel De werken aan de Budabrug vormen het sluitstuk van de Leiewerken in Kortrijk. In het kader van die Leiewerken, die 17 jaar geduurd hebben, werden er verschillende bruggen herbouwd en werd de Leie op verschillende plaatsen verbreed en rechtgetrokken om schepen tot 1.350 ton door Kortrijk te laten varen. In de toekomst wordt de Leie ook nog uitgediept, waardoor er scheepvaartverkeer tot 4.500 ton mogelijk wordt. Dit alles zorgt ervoor dat er een goede verbinding ontstaat tussen het Seinebekken in Frankrijk en het Scheldebekken. Deze aansluiting past binnen het grootschalige Europese Seine-Schelde project dat de belangrijkste Europese industriële regio’s wil verbinden.

Auteurs: