Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Brugge onderzoekt fietsring

Brugge onderzoekt fietsring

Nieuws
12/03/2019

Dat moet een fietsweg zijn met meer comfort, veiligheid, een vlotte doorstroming met respect voor de bescherming van de binnenstad en de Vesten. Een studiebureau moet hier werk van maken.

Brugge is fietsstad

Brugge is een stad waarin veel wordt gefietst, zegt de stad. De cijfers tonen dit aan. Zo kent Brugge een hoog aandeel fietsers in woon-werk en woon-school-verkeer (42%). “Dit is een hoog en mooi cijfer voor onze stad. Kopenhagen staat geboekstaafd als ’s werelds fietshoofdstad en daar bedraagt het cijfer 49 procent”, zegt burgemeester Dirk De fauw. Deze drukke fietsintensiteit in Brugge heeft echter tot gevolg dat er op verschillende plaatsen gebotst wordt op de limieten van de infrastructuur, vooral omheen de historische binnenstad waar veel fietswegen samenkomen.

Het stadsbestuur lanceert daarom onder de noemer ‘FR30’ het concept van een fietsring, FR als afkorting voor fietsring en 30 als verwijzing naar de R30.

Inspiratie van Europese fietssteden

Burgemeester Dirk De fauw: “Het spreekt voor zich dat dit meer is dan een verkeerstechnische studie. Brugge knoopt weer aan bij het concept van een ‘stadsvriendelijke mobiliteit’. We maken geen blinde keuze voor de fiets, wel een bewuste keuze voor de beste plaats voor de fiets mét respect voor andere belangen zoals erfgoed en natuur. Dankzij het Europese project Handshake kunnen we hierbij ook een beroep doen op de know-how van andere Europese fietssteden zoals Amsterdam.”

Met de FR30-studie geeft het Brugse stadsbestuur een ambitieuze invulling aan het Handshake-project. Dit is een Europees subsidieproject waarbinnen Europese steden expertise uitwisselen en bundelen over fietsbeleid. Steden zoals Kopenhagen, Amsterdam en München nemen hierbij het voortouw om partnersteden als o.m. Brugge, Bordeaux en Manchester te inspireren.