Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Brexit zadelt onze bedrijven op met extra kosten en omzetdaling

Brexit zadelt onze bedrijven op met extra kosten en omzetdaling

Nieuws
08/04/2021

Dat zegt ondernemersorganisatie Voka, na een peiling bij 150 Vlaamse ondernemingen die zakendoen met het VK. Volgens de peiling geven de bedrijven ook een kostenstijging aan van een kleine 5 procent. Daarom wil een op de tien bedrijven de activiteiten in het VK zelfs terugschroeven. Zo'n 19 procent van de bedrijven zal niet verder uitbreiden om dezelfde reden.

Volgens Voka liggen douaneformaliteiten, bijkomende regelgevende verplichtingen en invoerheffingen aan de basis van de stijging van de kosten voor Vlaamse bedrijven.

Green Lane

Als oplossing pleit Voka voor het oprichten van een Vlaams-Britse Green Lane. "Dat is een fysieke én digitale douanevoorpost waar de douaneformaliteiten kunnen worden afgehandeld.Hier zou een fysieke hub moeten komen waar vrachtwagens een laatste check-up kunnen krijgen van hun formaliteiten. Als ze in orde zijn krijgen ze een groen etiket en kunnen ze de trein of boot op", zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens.

Kostbaar tijdsverlies

Vrachtwagenchauffeurs verliezen momenteel in Calais tussen de drie tot wel zes uur aan kostbare tijd vooraleer ze op de shuttletrein zijn ingecheckt. De trucks die daar aankomen komen in de lijn van vrachtwagens waarbij de inklaring en uitklaring niet in orde is. "We weten dus niet altijd wanneer we over geraken en we rijden toch met tijdkritische vrachten", zegt Koen Vandevelde van Ninatrans. "Die uren die je daar verliest maken het ook onzeker voor de terugvrachten. We kunnen geen afspraken maken met de klant".

Meer dan de helft van de bedrijven uit de peiling is voorstander van de invoering van de Green Lane. Voka roept de Vlaamse en Federale regeringen op om er werk van te maken.

Auteurs: 
Belga