Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Bouw Scheldetunnel in Zeebrugs bouwdok op schema: al twee tunneldelen klaar

Bouw Scheldetunnel in Zeebrugs bouwdok op schema: al twee tunneldelen klaar

Nieuws
12/09/2023

De bouw van de tunnelonderdelen, startte begin dit jaar, de eerste twee tunneldelen zijn nu bijna af. Elk deel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een fietskoker van zes meter breed. Het gewicht van één tunneldeel is niet min: 65.000 ton, 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog. (lees verder onder de video)

De acht tunneldelen zullen in Antwerpen samen een nieuwe tunnel vormen onder de Schelde, die in 2030 moet openen. Dat moet het verkeer op de Antwerpse Ring ontlasten. (lees verder onder de foto)

"Momenteel bouwen we volop aan tunneldelen drie en vier, terwijl delen vijf en zes in oktober opstarten. De laatste twee tunneldelen volgen begin volgend jaar, zodat ze eind 2024 alle acht klaar zijn.," zegt projectleider Bert Claeys. 

Na het project laten ze het bouwdok in Zeebrugge eerst opruimen en daarna volledig onder lopen. "In het voorjaar van 2025, na het stormseizoen op zee, brengen we de tunneldelen één voor één naar Antwerpen om ze daar op hun definitieve locatie af te zinken", zegt Claeys. "De reis van de drijvende tunneldelen gaat met sleep- en duwboten over de Noordzee en de Schelde. Dat wordt echt een technisch huzarenstukje." 

Transport

Voor het transport nemen ze wel maatregelen: de openingen waterdicht worden gemaakt, zodat de elementen kunnen drijven op zee. Ook het aanbrengen van de nodige ballasttanks moet ervoor zorgen dat de elementen klaar zijn voor transport richting Antwerpen.